Χαλκιδική: Κατέρρευσε η παραλία της Νέας Ηράκλειας (φωτο - Vid)

29/5/2020 17:40    πλήρης αποσάθρωση
Σε πλήρη αποσάθρωση βρίσκεται ολόκληρο το παραλιακό μέτωπο της Νέας Ηράκλειας Χαλκιδικής, εγκυμονώντας κινδύνους για την ασφάλεια των πολιτών και οδηγώντας σε οικονομικό μαρασμό τον οικισμό του Δήμου Νέας Προποντίδας.

Η άλλοτε δημοφιλής παραλία που αποτελούσε πόλο έλξης για τους παραθεριστές κυρίως από τη Θεσσαλονίκη, από την οποία απέχει μόλις 30 χιλιόμετρα, βρίσκεται διαβρώνεται όλο και περισσότερο μέρα με τη μέρα, εξαιτίας της ολιγωρίας των αρμόδιων αρχών και του τέρατος της ελληνικής γραφειοκρατίας.



Το πρόβλημα εντοπίζεται στο παραλιακό μέτωπο που εκτείνεται από τα όρια της Επανομής (περιοχή «Μπονάτσα-Ντουράκι») μέχρι τα όρια της Καλλικράτειας (περιοχή «Σαχάρα»), δηλαδή σε περιοχή περίπου τριών χιλιομέτρων με κατοικίες και καταστήματα.

Όπως φαίνεται στις φωτογραφίες του GRTimes.gr, η εικόνα της ακτής είναι δραματική, με το πλακόστρωτο του πεζοδρομίου σε πολλά σημεία να έχει καταρρεύσει, γεμίζοντας μπάζα τη θάλασσα και με τα κιγκλιδώματα να είναι σκουριασμένα. Το αποτέλεσμα είναι οι κάτοικοι και επισκέπτες της περιοχής να κινδυνεύουν ανά πάσα στιγμή να χάσουν -κυριολεκτικά- τη γη κάτω από τα πόδια τους.

Δραματική έκκληση των κατοίκων

Τα σοβαρά προβλήματα και ο κίνδυνος για την ασφάλεια των πολιτών αποτυπώνονται με τον πλέον γλαφυρό τρόπο στην επιστολή που απέστειλε στον δήμαρχο Νέας Προποντίδας η επιτροπή κατοίκων της περιοχής.

Όπως αναφέρουν, «την τελευταία 10ετία, η παράνομη και ασύδοτη αμμοληψία, οι παρεμβάσεις στο περιβάλλον χωρίς περιβαλλοντική μελέτη και η μη έγκαιρη λήψη μέτρων, επέτειναν το φαινόμενο της διάβρωσης της ακτής από την θάλασσα». Μάλιστα, επισημαίνουν ότι σε πολλά σημεία η θάλασσα να έχει φτάσει στα όρια του δρόμου, ο οποίος πλημμυρίζει κάθε φορά που βρέχει, ενώ έχει διεισδύσει στον υδροφόρο ορίζοντα, με αποτέλεσμα το νερό να γίνεται μη πόσιμο, να ξεραίνονται δέντρα και να απειλούνται τα θεμέλια των κτισμάτων.

«Σε μια πανέμορφη παραλία προ 20ετίας και παλαιότερα, από όσο θυμούνται οι γηγενείς, οι παραθεριστές αλλά και οι επισκέπτες – τουρίστες του παρελθόντος, κανείς δεν μπορεί χωρίς κίνδυνο να κολυμπήσει πλέον σε αυτήν και έχει σχεδόν εξαφανισθεί.

Τα καταστήματα που έβγαζαν τραπέζια για τους θαμώνες στην παραλία έχασαν την πελατεία τους με τεράστιες οικονομικές επιπτώσεις στο εισόδημα, αλλά και το κυριότερο αποτελούν αδιάσειστες αποδείξεις επερχόμενου μεγαλύτερου κινδύνου από οποιονδήποτε ανυποψίαστο διερχόμενο με  την απειλή σωματικής βλάβης από την εγκατακρήμνιση.

Αν συνυπολογιστεί με όλα τα παραπάνω η έλλειψη  φωτισμού στο μεγαλύτερο μέρος της παραλιακής οδού, η οποία παρεπιπτόντως εμφανίζεται στους χάρτες ως «Ανώνυμη», όλη η κατάσταση παραπέμπει σε παντελή αδιαφορία και εγκατάλειψη», τονίζουν οι κάτοικοι, οι οποίοι ζητούν από τις αρμόδιες αρχές να λάβουν άμεσα τα κατάλληλα μέτρα για την αντιμετώπιση των προβλημάτων.

 


 
Ιστορία γραφειοκρατικής τρέλας

Το πρόβλημα της διάβρωσης είναι γνωστό τουλάχιστον από το 2005, οπότε ο τότε Δήμος Καλλικράτειας αποφάσισε να αναθέσει την εκπόνηση μελέτης, με την οποία θα προσδιορίζονταν τα απαιτούμενα έργα για τον περιορισμό του φαινομένου.

Ωστόσο, 15 χρόνια μετά, διάστημα κατά το οποίο το πρόβλημα πήρε ακόμα μεγαλύτερες διαστάσεις, δεν έχουν εκδοθεί οι άδειες για την υλοποίηση του σχεδίου.

Συνοπτικά η υπόθεση έχει ως εξής:

12/12/2005: Ο Δήμος Καλλικράτειας υπογράφει σύμβαση με ιδιωτικό γραφείο για την εκπόνηση σχετικής μελέτης. Ως επιβλέπουσα αρχή ορίζεται η Διεύθυνση Δημοσίων Έργων της –τότε- Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας (νυν Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας – Θράκης).

18/10/2007: Οι ανάδοχοι υποβάλλουν τις σχετικές μελέτες – προμελέτες.

30/6/2008: Η επιβλέπουσα αρχή γνωμοδοτεί για την αύξηση του συμβατικού αντικειμένου (αυξήθηκε το υπό μελέτη μέτωπο ακτής κατά 900 μέτρα)

23/8/2010: Ο δήμος υποβάλλει τις συμπληρωματικές μελέτες που έχουν θεωρηθεί από την επιβλέπουσα αρχή στην Κτηματική Υπηρεσία Νομού Χαλκιδικής, προκειμένου να τις διαβιβάσει στις συναρμόδιες υπηρεσίες, που είναι ουκ ολίγες (Ειδική Υπηρεσία Περιβάλλοντος του Υπ. Περιβάλλοντος, Υπουργείο Υποδομών, Γενικό Επιτελείο Ναυτικού, αρχαιολογικές υπηρεσίες κ.ά.)

14/9/2010: Η Κτηματική Υπηρεσία ζητά καθορισμό οριογραμμής αιγιαλού στις περιοχές «Δελφίνια» και «Ακτή Σωζόπολης».

27/9/2011: Έπειτα από αλλεπάλληλες αλληλογραφίες ο –πλέον- Δήμος Νέας Προποντίδας διαβιβάζει όσα ζητήθηκαν.

19/3/2012: Υποβάλλεται η ΜΠΕ.

29/11/2012: Η Κτηματική Υπηρεσία αποστέλλει έγγραφο στην επιτροπή καθορισμού αιγιαλού – παραλίας να μεταβεί στα σημεία «Δελφίνια» και «Σωζόπολη» στις 18/12/2012.

Ακολουθεί σειρά εγγράφων από τον δήμο και τους μελετητές για επιτάχυνση των διαδικασιών οριοθέτησης. Ωστόσο, αυτό δεν προχωρά και η διάβρωση προχωρά ραγδαία.

28/11/2017: Εξαιτίας των καθυστερήσεων ο μελετητής ζητά την επέκταση της μελέτης στις θέσεις «Ν. Ηράκλεια», «Κάμπινγκ Αιγέας» και «Γεωπονικά» και την επανασύνταξη των Μελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, καθώς έχουν αλλάξει οι προδιαγραφές!

Η σημερινή κατάσταση

Σήμερα, σύμφωνα με τις υπηρεσίες του δήμου, όπως αναφέρει το GRTimes.gr, η επιβλέπουσα υπηρεσία και ο μελετητής βρίσκονται σε συνεργασία για τη σύνταξη του συγκριτικού πίνακα εργασιών της μελέτης για την εκπόνηση εκ νέου των περιβαλλοντικών μελετών για τις περιοχές «Ν. Ηράκλεια» (μήκος ακτής 1.700 μέτρα), «Κάμπινγκ Αιγέας» (800 μ.), «Γεωπονικά» (500 μ.), «Δελφίνια» (550 μ.) και «Σωζόπολη» (350 μ.).

«Είναι ευθύνη της Αποκεντρωμένης Διοίκησης», δήλωσε στο GRTimes.gr ο δήμαρχος Μανώλης Καρράς, ο οποίος παραδέχεται ότι το πρόβλημα είναι πολύ σοβαρό. «Πλέον έχει οριοθετηθεί ο αιγιαλός και περιμένουμε να εγκριθούν οι άδειες και να δώσει εντολή η υπηρεσία στον μελετητή να προχωρήσει. Τους βρήκα, τους ξαναβρήκα, αλλά δεν υπήρξε ανταπόκριση», πρόσθεσε.

Εκτός από την επιδείνωση του φαινομένου, οι καθυστερήσεις είχαν ως αποτέλεσμα να χαθεί και η χρηματοδότηση που είχε εξασφαλιστεί για την υλοποίηση των αναγκαίων έργων, το κόστος των οποίων υπολογίζεται σε περισσότερα από 5 εκ. ευρώ.

Σε ερώτηση του GRTimes.gr σχετικά με το πώς θα καλυφθούν οι δαπάνες, ο δήμαρχος ανέφερε ότι έχει ήδη επικοινωνήσει με τη Διαχειριστική Αρχή της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και προσωπικά με τον περιφερειάρχη Απόστολο Τζιτζικώστα, ώστε να ενταχθεί το έργο στο ΕΣΠΑ.



grtimes

Επόμενο Προηγούμενο
 

Βρέθηκε πλανήτης πιο... μαύρος κι από την πίσσα

Βρέθηκε πλανήτης πιο... μαύρος κι από την πίσσα

12:51 16/9/2017

NASA

Μεγάλο κακό κάνει το πολύ πορνό στον άντρα!

Μεγάλο κακό κάνει το πολύ πορνό στον άντρα!

12:38 16/9/2017

Μπορεί να τινάξει στον αέρα την αυτοπεποίθηση

Λονδίνο: Ανθρωποκυνηγητό για την τρομοκρατική επίθεση στο μετρό

Λονδίνο: Ανθρωποκυνηγητό για την τρομοκρατική επίθεση στο μετρό

12:32 16/9/2017

Η βρετανική αστυνομία συνεχίζει τις έρευνες

Στους Ιταλούς και με τη... βούλα η ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Στους Ιταλούς και με τη... βούλα η ΤΡΑΙΝΟΣΕ

12:24 16/9/2017

Η συμφωνία και οι επενδύσεις των ξένων

Στη μνήμη των 353.000 - Αυτή είναι η φανέλα που επιθυμεί η ΠΑΕ Απόλλων Πόντου

Στη μνήμη των 353.000 - Αυτή είναι η φανέλα που επιθυμεί η ΠΑΕ Απόλλων Πόντου

12:13 16/9/2017

Άμεση αντίδραση υπήρξε από την ΠΑΕ Απόλλων Πόντου...

Η ΕΠΟ απαγορεύει τα μηνύματα για τη Γενοκτονία στις φανέλες των Ποντιακών ομάδων

Η ΕΠΟ απαγορεύει τα μηνύματα για τη Γενοκτονία στις φανέλες των Ποντιακών ομάδων

12:02 16/9/2017

έγγραφο

Πρόγραμμα δωρεάν μαθημάτων πληροφορικής

Πρόγραμμα δωρεάν μαθημάτων πληροφορικής

11:40 16/9/2017

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.

Δεν παίρνει «μπροστά» η ηλεκτροκίνηση

Δεν παίρνει «μπροστά» η ηλεκτροκίνηση

11:22 16/9/2017

Πόσα ηλεκτρικά αυτοκίνητα πουλήθηκαν στην Ελλάδα

Συναυλία αύριο στον Κήπο των Εποχών της Νέας Παραλίας με ελεύθερη είσοδο

Συναυλία αύριο στον Κήπο των Εποχών της Νέας Παραλίας με ελεύθερη είσοδο

11:11 16/9/2017

Μια μεγάλη μουσική συνάντηση

Καταργείται το λαδόξυδο στις ταβέρνες!

Καταργείται το λαδόξυδο στις ταβέρνες!

11:07 16/9/2017

από 1.1.2018

Κλασικά Έπιπλα