Πέρσι του Μάιο, δύο αναλυτές της μη κερδοσκοπικής οργάνωσης Center for Advanced Defense Studies (C4ADS) με έδρα την Ουάσινγκτον, παρατήρησαν κάτι περίεργο. Πάνω από 100 πλοία πλησίαζαν τη Βόρεια Κορέα.
Οι δύο αναλυτές, που ερευνούν κυρίως θέματα ασφάλειας, άρχισαν να δίνουν μεγαλύτερη σημασία στην κινητικότητα στην περιοχή αυτή.
Κι αυτό γιατί η Πιονγιάνγκ έχει κατά καιρούς κατηγορηθεί για την πώληση άνθρακα και άλλων πολύτιμων αγαθών, πολλές φορές σε μεγάλες ποσότητες, στην ανοικτή θάλασσα, για να ξεφύγει από τα αδιάκριτα μάτια των τελωνειακών υπαλλήλων, στο πλαίσιο κυρώσεων που επιβάλλουν τα Ηνωμένα Έθνη στη Βόρεια Κορέα.
Αντί να μεταφέρουν τα εμπορεύματα σε ένα λιμάνι πριν από τη διαπραγμάτευση, οι Βορειοκορεάτες υποτίθεται ότι τα μεταφέρουν απλώς από το ένα πλοίο στο άλλο στη θάλασσα και ψεύδονται για την προέλευσή τους.
Αυτές οι «μεταφορές από πλοίο σε πλοίο» μπορούν να αποφέρουν στο καθεστώς εκατομμύρια δολάρια, ανάλογα με το τι ακριβώς πωλείται.
Όμως αυτού του είδους το εμπόριο υποτίθεται ότι γίνεται γρήγορα και διακριτικά. Καμία σχέση δηλαδή με αυτό που συνέβαινε μπροστά στα μάτια τους.
Κάπως έτσι οι δύο αναλυτές βρέθηκαν μπροστά σε μια μεγάλη ανακάλυψη. Η Βόρεια Κορέα είχε στήσει τεράστια επιχείρηση αξίας εκατομμυρίων δολαρίων, κάνοντας λαθρεμπόριο άμμου.
Σύμφωνα με την εκτίμηση των αναλυτών το ύψος των εσόδων για το καθεστώς του Κιμ Γιονγκ Ουν ανήλθε στα 22 εκατ. δολάρια μόνο για το 2019.
Η αποκάλυψη έγινε όταν διαπιστώθηκε έντονη δραστηριότητα συνολικά 279 πλοίων ανοιχτά της Βόρειας Κορέας, αριθμός που κίνησε τις υποψίες των αναλυτών, που μέχρι πρότινος είχαν εντοπίσει ότι για δραστηριότητες όπως λαθρεμπόριο ορυκτών, όπλων, ναρκωτικών και υπό προστασία ζώων χρησιμοποιούνταν συνήθως λιγότερα πλοία.
Σημειώνεται ότι η Βόρεια Κορέα απαγορεύεται από τον Δεκέμβριο του 2017 να κάνει εξαγωγές άμμου και άλλων παρόμοιων υλικών βάσει απόφασης των Ηνωμένων Εθνών.
Ανώνυμη πηγή ενημέρωσε την αμερικανική οργάνωση ότι από τον Μάιο του 2019 μέχρι το τέλος του έτους η Πιονγιάνγκ έστειλε στο εξωτερικό περίπου 1 εκατ. τόνους άμμου.
Ενώνοντας τα κομμάτια του παζλ
Οι δύο αναλυτές που έκαναν την ανακάλυψη διαπίστωσαν ότι όλα αυτά τα πλοία που μετέφεραν παράνομα άμμο είχαν κάποια σχέση με την Κίνα με άλλα να έχουν κινεζικές σημαίες και άλλα κινεζικά ονόματα.
Το στοιχείο αυτό τους έβαλε σε περαιτέρω υποψίες γιατί στο σύνηθες λαθρεμπόριο χρησιμοποιούνται πλοία από χώρες με τις λεγόμενες «σημαίες ευκαιρίας», χώρες, δηλαδή, στις οποίες οι κανόνες είναι πιο χαλαροί.
Το επόμενο βήμα για τους δύο αναλυτές ήταν να χρησιμοποιήσουν εικόνες από δορυφόρο οι οποίες έδειξαν «σύννεφα» άμμου κάτω από δεκάδες πλοία.
Η υπόθεση «κλείδωσε» για τους αναλυτές όταν κάνοντας ιστορική έρευνα διαπίστωσαν ότι από τις αρχές της δεκαετίας του 90 η Βόρεια Κορέα έκανε εξαγωγές άμμου.
Σημειώνεται ότι η άμμος είναι βασικό συστατικό για υλικά όπως τσιμέντο, γυαλί κ.α. με την ετήσια κατανάλωση να ανέρχεται σε 50 εκατ. τόνους.
cnn - skai