Εγκαινιάζεται η τριμερής έκθεση «Κοινοί Ιεροί Τόποι στα Βαλκάνια και στη Μεσόγειο»

19/9/2017 12:30     το Σάββατο 23 Σεπτεμβρίου
Όπως έκαναν στο παρελθόν για αιώνες, έτσι και σήμερα πολλοί χριστιανοί, μουσουλμάνοι και εβραίοι προσεύχονται σε ιερά που ανήκουν σε μια άλλη θρησκεία. Η ύπαρξη κοινών ιερών τόπων είναι ένα γνωστό φαινόμενο με βαθιές ρίζες στη Μεσόγειο, το οποίο φανερώνει τη διαπερατότητα των ορίων μεταξύ των θρησκευτικών κοινοτήτων. Παρά τις θεολογικές διαφορές, οι τρεις μονοθεϊστικές θρησκείες μοιράζονται ένα σύνολο κοινών στοιχείων ως προς τις πεποιθήσεις, τις τελετουργίες, τα ιερά πρόσωπα και τους ιερούς τόπους. Ωστόσο, οι διασταυρώσεις αυτών των στοιχείων δεν στερούνται ασάφειας και μπορούν να οδηγήσουν σε συγκρούσεις. Ο μεσογειακός κόσμος, επομένως, έχει να προσφέρει πολλά παραδείγματα διαμοιρασμού και αμοιβαιότητας, αλλά και διαχωρισμού ή διαίρεσης.

Η τριμερής έκθεση Κοινοί Ιεροί Τόποι διερευνά το φαινόμενο αυτό εντοπίζοντάς το σε συγκεκριμένα παραδείγματα και γεωγραφικά πλαίσια, αναδεικνύοντας τη συνύφανση συμβόλων και μορφών, πρακτικών και τόπων που το καθορίζουν.

Η Θεσσαλονίκη, μια πόλη στην οποία έχουν ιστορικά ακμάσει οι τρεις μονοθεϊστικές θρησκείες, αλλά και ένα μέρος που βρίσκεται στο μεσογειακό σταυροδρόμι της μετανάστευσης, είναι ένα ιδανικό σημείο για την αφήγηση των Κοινών Ιερών Τόπων. Η τριμερής έκθεση, που σχεδιάστηκε ως ένα είδος προσκυνήματος στην πόλη, αποκαλύπτει διαφορετικές πτυχές του «μοιράσματος του ιερού», ιστορικού και σύγχρονου.

Στη Θεσσαλονίκη, η έκθεση αποτελείται από τρία μέρη, τα οποία παρουσιάζονται σε τρεις χώρους: στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, στο Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης και στο Γενί Τζαμί (Παλιό Αρχαιολογικό Μουσείο). Η εκδοχή είναι αποτέλεσμα μιας βαθιάς αναθεώρησης, που περιέλαβε πολλά νέα στοιχεία: αρχειακό υλικό, φωτογραφίες, ταινίες και σύγχρονη τέχνη.

Με βάση υλικό ανθρωπολογικής έρευνας, διαφορετικές εκδοχές της έκθεσης παρουσιάστηκαν στο Μουσείο Πολιτισμών της Ευρώπης και της Μεσογείου (MuCEM)στη Μασσαλία (2015) και στο Μουσείο Μπαρντό στην Τύνιδα (2016). Επόμενες προγραμματίζονται για το Παρίσι, το Μαρακές, τη Νέα Υόρκη και την Κωνσταντινούπολη.

Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Το πρώτο μέρος της έκθεσης στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης προσφέρει στον επισκέπτη μια εμπειρία που βασίζεται στη σύζευξη της σύγχρονης τέχνης με την ανθρωπολογική έρευνα. Η ανθρωπολογική μαρτυρία περιγράφει ιερά αφιερωμένα σε προφήτες και πατριάρχες, στην Παναγία και σε αγίους που τιμώνται από διαφορετικές θρησκείες.

Παράλληλα, τα έργα σύγχρονης τέχνης λειτουργούν ως νέοι τόποι διαπραγμάτευσηςεννοιών του ιερού. Φωτογραφίες, έργα τέχνης, εικόνες, ανθρωπολογικά τεκμήρια συμπλέκονται, ανανοηματοδώντας την έννοια της θρησκευτικής συνύπαρξης. Μέσω των έργων σύγχρονης τέχνης, τίθενται ερωτήματα γύρω από τη δύναμη των θρησκευτικών συμβόλων και παραδόσεων, καθώς και των πρακτικών οι οποίες βρίσκονται στον πυρήνα ή στις παρυφές της θρησκείας και της πίστης.

Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης

Το δεύτερο μέρος της έκθεσης στο Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης παρουσιάζει  ένα φωτογραφικό οδοιπορικό ακολουθώντας τις πολυποίκιλες γεωγραφίες και κοινότητες ιερών τόπων της Μεσογείου. Φωτίζει ενεργούς τόπους συνύπαρξης και αμοιβαιότητας, αλλά και  αντίθετα, περιπτώσεις διεκδίκησης που φτάνουν στα όρια της σύγκρουσης και του φυσικού διαχωρισμού. Όλα αυτά, μέσα από ένα πανόραμα φωτογραφικών προσεγγίσεων, όπου το αρχειακό υλικό διαπλέκεται με το σύγχρονο φωτογραφικό ντοκουμέντο και η επιστημονική ερευνητική καταγραφή με τις προσωπικές αναμνηστικές φωτογραφίες των ίδιων των προσκυνητών και μυστών αυτών των τόπων.

Γενί Τζαμί

Το τρίτο μέρος της έκθεσης, στο Γενί Τζαμί, παρουσιάζει μια ιστορική αφήγηση της πόλης της Θεσσαλονίκης με έμφαση στις οσμώσεις μεταξύ των τριών μεγάλων θρησκευτικών κοινοτήτων, ως μέρος τόσο του θεσμικού περιβάλλοντος, όσο και της συνύπαρξης σε καθημερινό επίπεδο. Θεσμικές επαφές, λαϊκές θρησκευτικές αλληλεπιδράσεις, μαρτυρίες περιηγητών και ιστορίες συνύπαρξης σε συγκεκριμένους ιερούς τόπους αναδεικνύονται ως πολύτιμα θραύσματα μιας εμπειρίας της πόλης που έχει πλέον απολεσθεί και μιας μνήμης που φθίνει: της Θεσσαλονίκης ως πόλης που κάποτε μοιράζονταν διαφορετικές εθνοτικές και θρησκευτικές κοινότητες.



dailythess

Επόμενο Προηγούμενο
 

Στα πιο συχνά ερωτήματα για τη γρίπη απαντά Σχολή Επιστημών Υγείας

Στα πιο συχνά ερωτήματα για τη γρίπη απαντά Σχολή Επιστημών Υγείας

13:32 4/2/2019

του ΑΠΘ

Αίσιο τέλος με τη γυναίκα που απειλούσε να αυτοκτονήσει

Αίσιο τέλος με τη γυναίκα που απειλούσε να αυτοκτονήσει

13:30 4/2/2019

Γιαννιτσα

Κλειστό το χιονοδρομικό του Φαλακρού λόγω μεγάλων όγκου χιονιού

Κλειστό το χιονοδρομικό του Φαλακρού λόγω μεγάλων όγκου χιονιού

13:17 4/2/2019

Δράμα

Τωρα - Έκτακτη διακοπή νερού στην Καλαμαριά

Τωρα - Έκτακτη διακοπή νερού στην Καλαμαριά

13:12 4/2/2019

ΕΥΑΘ

Καλαμαριά: Η απάντηση των γονέων για τον μαθητή και τα περιστατικά βίας

Καλαμαριά: Η απάντηση των γονέων για τον μαθητή και τα περιστατικά βίας

12:42 4/2/2019

2ο Γυμνάσιο

Απειλεί να αυτοκτονήσει η μητέρα της Λίνας Κοεμτζή γιατί σταμάτησαν οι έρευνες

Απειλεί να αυτοκτονήσει η μητέρα της Λίνας Κοεμτζή γιατί σταμάτησαν οι έρευνες

11:14 4/2/2019

Γιαννιτσά

Πρεμιέρα για το e-Κτηματολόγιο - Βήμα προς βήμα η υποβολή της δήλωσης

Πρεμιέρα για το e-Κτηματολόγιο - Βήμα προς βήμα η υποβολή της δήλωσης

10:56 4/2/2019

νέα πλατφόρμα

Ο «φάκελος» των τουρκικών προκλήσεων που θα ΄χει στην Άγκυρα ο Τσίπρας

Ο «φάκελος» των τουρκικών προκλήσεων που θα ΄χει στην Άγκυρα ο Τσίπρας

10:50 4/2/2019

τα στοιχεία

Στον αέρα χιλιάδες ιδιοκτήτες δασικών αυθαιρέτων

Στον αέρα χιλιάδες ιδιοκτήτες δασικών αυθαιρέτων

10:47 4/2/2019

υπουργείο Περιβάλλοντος

Έξι συλλήψεις για ναρκωτικά γύρω από το ΑΠΘ και την Ροτόντα

Έξι συλλήψεις για ναρκωτικά γύρω από το ΑΠΘ και την Ροτόντα

10:32 4/2/2019

το τελευταίο 24ωρο

Κλασικά Έπιπλα